torsdag den 12. februar 2009

Det store Indien - del 3

Goa: 13-17 januar
Efter 14 timer i en sleeperbus til kom vi frem til Goa. Selve turen havde vaeret lidt af en rutchebane tur. Det skal forstaas paa den maade at hver gang bussen koerte over et bump hoppede alle i bussen og man kunne hoere folk beklagede sig. Det blev til en smule soev, men ikke meget, saa vi var godt traette da vi stod af bussen. Heldigvis for mig kendte franskmanden Goa eftersom han lige havde vaeret der, saa han tog mig under armen og fandt en taxi som tog os til Calangute og fandt et hotel vaerelse der naesten svarede til at vaere en lejlighed med kun 5 minutter ned til vandet. Herefter lejede vi en scooter saa vi kunne komme rundt til de forskellige strande der er langs Goa's kyst.

Goa er fyldt med turister og folk der bosaetter sig for nogle maaneder og saa er der ellers druk om aften og strand om dagen. Det var nu ret nok at vaere et sted med nogle turister i forhold til gamle Madurai - men i laengden blev det for meget og strandene er ikke saa behagelige naar de er fyldt op med mennesker.
Strandende er ellers rigtig laekre. Der er en strand til en hver ting. Der er smaa strande, store strande, strande med naesten ingen turister og strande hvor der er svaert at se sandet for bar turister. Er man til vandsport er der ogsaa en hel strand hvor der er mulighed til alt ligefra vandscooter, banantur (man sidder paa noget der ligner en banan som er bundet fast til en baad som saa sejler paa fuldestyrke derudaf og pludselig drejer saa alle falder af) til parasailing som franskmanden og jeg proevede fordi jeg gerne ville flyve og dette var den naemmeste mulighed.

En af dagene tog vi til Panjim og Old Goa. Old Goa bestod kun i at se paa kirker og nogle af dem var virkelig flotte mens andre var knap saa interessante. Da vi saa blev traette af at se paa kirker gik turen videre til Panjim for at gaa i biografen. En god gang bollywood action/kaerligheds historie og popcorn med 3 forskellige smag - salt,ost og karamel.
Filmen var paa hindi og helt uden undertekster, men det var nu ikke saa svaert at forstaa handlingen, men lidt svaert at foelge med naar folk griner og vi som turister ikke kan forstaa hvorfor. Filmen var rigtig god, men det var en smule underligt med en sang midt ude i en oerken - hvor filmens mandlige hovedperson fortalte om sin kaerlighed til filmens kvindelige hovedperson, midt i det hele. Men sjovt var det nu og der var noget for baade kvinderne og maendene, i den forstand at der var bar muskuloes overkrop til kvinderne som den mandelige hovedrolleindehaver stolt viste frem og mave, skuldre, nedringet bluse og en kjole med en slids hvor man kunne se helt op til midten af laaret, som den kvindelige hovedrolle viste frem med et smil. Nu skal vi jo ikke glemme at det er her er Indien og ikke europa eller USA - saa selvom det ikke virker som noget stort for jer derhjemme virkede det lidt specielt her i biografen. Specielt paa de maend som sad ved siden af mig.
Paa vejen hjem havde vi en mindre diskussion om at rede verden. Jeg fortalte ham at det er gaaet op for mig at jeg kan ikke rede verden men hvis mit arbejde her i Indien har gjort til at bare nogle af boernene som Henriette og jeg havde arbejdet med kunne smile til mig eller grine af mig hver gang de saa mig saa var midt maal noet. Vi bare jeg kunne goere livet lidt sjovere for en kort stund saa har det vaeret det hele vaerd. Jeg fortalte ham hvor fedt det havde vaeret at komme paa arbejde og se boernen smile og vinke til en. Og selv om jeg ikke har redet boernene eller verden har jeg set nogle boern have et smil paa hver dag. Jeg ved ikke hvad jeg mere har sagt men det fik ihvertfald franskmanden til at klappe i som en oesters resten af vejen hjem.

Dagene gik med at se forskellige strande og om aften moedtes vi med nogle af franskmandens venner - somm han havde moedt da han var der foerste gang. Det var en flok englaender som var meget underholdne saa det blev til nogle sjove aftner. En af aftnerne synes franskmanden at det var paa tide at jeg proevede Fenny, en lokal alkohol drik som man drikker som shot. Man kan faa to slags smag - cashew eller kokos - og intet af det smager godt, men naar man er kommet til Goa skal det da smages. I loebet af den aften faar jeg saa drukket franskmanden under bordet og da tiden naermer sig til at komme hjem til hotellet er det bare op paa scooteren og ikke lige derud af men med en god slinger i valsen!
Heldigvis for os var der ikke saa langt og ingen mennesker paa gaden. Vi vaelter omkuld i sengen og jeg falder i soevn med et slag. Men noget vaekker mig i loebet af natten. Der kommer en lyd ude fra badevaerelset - en lyd der minder om en snorken. Da jeg vender mig om i senge er der ingen franskmand at se og det gaar op for mig at han maa vaere faldet i soevn ude paa badevaerelset. Da jeg gaar ud for at tjekke kan jeg hoere at snorken har taget til og det er lige foer at taget letter. Jeg banker foerst paa men der sker ikke noget og da jeg tager i haandtaget for at aabne doeren kan jeg kun aabne doeren faa centimeter da jeg hoerer en hul lyd. Jeg proever igen og det samme sker - ja okay hvor fra kunne jeg vide at jeg stod og bankede doeren ind i mandens hovede? Snorken stopper og jeg taenker at nu er han nok vaagnet, saa jeg tusser i seng igen. Efter 5 minutter kommer franskmanden saa ud fra badevaerelset og ind i seng uden den mindste bemaerkning og falder i soevn med det samme. Dagen efter da vi vaagnede havde en smule ondt i hovede og jeg maatte fortaelle ham om alt det der var sket dagen foer. Ups..

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor var det rart at høre GODT nyt fra dig igen - og så 3 store "romaner" på én gang. Jeg har hørt fra din mor, at alt var vel - men også rart at høre det fra dig selv.

Og sikke en masse oplevelser, du har haft i den forløbne tid. Det må tage lidt tid at få bundfældet alle oplevelserne.

P.t. formoder jeg, du er på vej hjem til det kolde Danmark igen. Jeg håber snart vi ses igen.


God tur.

Hanne.

Anonym sagde ...

Hej Nicoline Det var rart at høre fra dig.Det er godt gaaet,saadan at rejse rundt allene i Indien,om hvor mange oplevelser du har haft. Paa gensyn.Bedste.

Anonym sagde ...

Kære Nicoline
Dejligt at høre nyt fra dig igen :) :) Du vil ikke hjem til det kolde Danmark, det kan jeg godt forstå. Jeg er lige røget i en ordentlig omgang forkølelse m m øv.
Du har oplevet så meget spændende, at det nok også "bliver en kold tyrker" (ikke bare kolde Danmark) at komme hjem igen. Så måske vender du tilbage til Indien en anden gang, det tror jeg. :)
Knus Lone